Libor Fridman
Pohyb v hudobnej edukácii v rámci všeobecného hudobného vzdelávania
Pri vzdelávaní by sme mali častejšie myslieť na kalokaghatiu, a to nielen z hľadiska vyšších estetických a etických princípov, ale v súčasnosti aj v súvislosti s fenoménom udržanie zdravia. Hudba a pohyb sú určitým predobrazom antického princípu. Hudba disponuje svojou duchovnou silou, svojím obsahom a posolstvom, pohyb je základ telesného rozvoja a estetického prejavu.
Hudba a pohyb sú prepojené v rôznych prejavoch už od najstarších kultúr, od elementárneho vývoja. Hudba je vždy pohybom a pohyb v sebe ukrýva estetický element premieňajúceho sa plynutia. Pre hudbu a pohyb je životne dôležitý rytmus a človek pohybom prirodzene reaguje na tento hudobný rytmus. Človek pohybom vedome i nevedome vyjadruje hudbu, reaguje mimikou tváre, gestom rúk, nôh, tela. Reaguje na farbu a dynamiku hudby, na tempo, melódiu, harmóniu, agogiku, čiže medzi hudbou a pohybom existujú viaceré súvislosti.
Keďže hudba vzniká pohybom, v hudobnej edukácii môžeme tento pohyb detailnejšie špecifikovať a diferencovať. Môžeme hovoriť o pohybe pri produkcii hudby, pohybe pri produkcii vokálnej, inštrumentálnej a je treba upozorniť, že vôbec nejde len o nejaký formálny teoretický postulát, ale na kvalite toho pojmu závisí často kvalita hudby samotnej. No a potom by sme mohli hovoriť o pohybe pri pohybovej interpretácii, pri vyjadrovaní hudby v rámci všeobecného hudobného vzdelávania. Ja som to systematizoval do štyroch oblastí. Hovorím o voľnom pohybe, o tanci, tanečnom pohybe a dramatizujúcom pohybe. Ten voľný pohyb, to je také voľné vyjadrovanie aktuálneho prežívania, na školách sa s ním nestretávame príliš často, ako keby bol niečím zakliaty, niečím takým, za čo sa človek až hanbí, že sa môže voľne vyjadriť, pričom ide o veľmi dôležité prepojenie toho, ako človek pristupuje k rôznym formám vyjadrenia. Útvarový -to sú útvary pohybom rúk až po detské hry, tanečný – tak o tom nemusím hovoriť, lebo o tom budú viaceré vaše príspevky a dramatizujúci- to je najvyššia forma vyjadrenia – balet pantomíma, vyjadruje sa určitá dramatická línia pomocou určených nejakých pohybov. Toto sú tie oblasti, ktorým by sme sa mali venovať v hudbe, hudobnej výchove. Do niekoľkých bodov som zhrnul základné otázky hudobno – pohybovej výchovy na škole, ktoré považujem za aktuálne.
HPV na škole vo všeobecnom hudobnom vzdelávaní
- Odborné ponímanie, a nielen intuícia v koncepcii – to je to, čo nám chýba, namiesto formálnych, praktických, individualistických ukážok, nápadov, predvádzaní, ktoré sa niekedyvôbec nedajú generalizovať, pretože nemajú systém, by tu mala byť nejaká koncepcia, systém s jasnými cieľmi zameranými na kompetencie žiaka v škole, resp. tanečníka v súbore.
- Priame prepojenie hudby a pohybu v každej téme – myslené vo všeobecnom vzdelávaní, konkrétne hudobnú výchovu, v neustálom uvedomovaní si pohybu v hudbe, interpretačných možností hudby pohybom, rôznymi druhmi pohybu, nie výlučné formálne či nesystémové, hudobno-pohybových činností často robených ako keby len tak osamotene.
- Myslím si, že určite treba nadväzovať na koncepcie napr. Dalcroza Orffa, ale zároveň je potrebné inšpiratívne využívať produkčný potenciál nových koncepcií, koncepcií iných hud. aktivít, spájania a prepájania pohybu s produkciou hudby. Záujmovou oblasťou ostáva oblasť súbežného voľného tvorivého spájania, voľného pohybu a pritom vytvárania hudby. Sem myslím od „body music“, „body percussion“ až po určité také performačné kompozície či koncepty, ktoré sú tiež ešte takou nedopracovanou a málo realizovanou vecou u nás, ale môžu byt veľmi zaujímavé, veľmi pôsobivé.
- Potrebné je systémovo zabezpečovať celú škálu hudobno-pohybových kompetencii , od voľného pohybu až k tancu a ku choreografickému pohybovému útvaru na týchto základných školách na hudobnej výchove. Samozrejme, myslím v primeranom rozsahu, primeranom obsahu a za takých podmienok, aké sú, ale vždy systémovo – celú škálu hudobno-pohybových kompetencií, nie len že sa niekto zameria na nejaké dva tančeky, na nejakú hru a tým to končí, to je prosté, to má byť prepojené všade vždy a permanentne.
V afektívnej rovine, a to je veľmi dôležité, lebo to bola skôr taká psychomotorická a kognitívna rovina… K tej afektívnej rovine je potrebné viesť žiakov k vyšším taxonomickým stupňom, konkrétne myslím k oceňovaniu, zvnútorňovaniu a presadzovaniu hodnoty pohybu ako produktívneho spôsobu vyjadrenia hudby, interpretácie, pohybovej interpretácie hudby. Ale aj ,a na to netreba zabúdať, ako hodnoty v hodnote estetického pôžitku, teda k hodnote estetického pôžitku z vnímania hudobno-pohybových kreácií tradičného i moderného charakteru.
A na záver treba teda dodať, že k tomu všetkému je potrebné vypracovať relevantné štandardy hudobnej výchovy v Štátnom vzdelávacom programe, ale týka sa to nielen oblasti pohybu, ale všetkých oblastí – spevu, hry na nástrojoch, počúvania, ostatných spôsobov vyjadrovania.
Vypracované relevantné štandardy v ŠVP, nielen v pohybe, ale aj hudbe a iných spôsoboch vyjadrovania.
Leave A Comment